Freelance consultant

Recent is het marktonderzoek ZZP Barometer gepubliceerd. Voor de totstandkoming van dit rapport zijn 1.673 zelfstandig professionals gevraagd naar hun ervaringen

rondom bemiddeling in de ZZP-markt. Dit rapport onthult schokkende bevindingen: schimmigheid en zakkenvullerij ten koste van freelancers zijn aan de orde van de dag!

Onduidelijkheid in bemiddeling
Maar liefst 57,8% van de freelancers en ZZP-ers in Nederland heeft de afgelopen jaren een of meerdere opdrachten gedaan via (een) bemiddelingsbureau(s). Het aantal ZZP-ers dat bemiddeling als toegevoegde waarde ziet voor zijn onderneming is echter iets lager: 46,4%. Een derde van de ZZP-ers (31,3%) is zelfs (zeer) afhankelijk van een of meerdere bemiddelingsbureaus. Bij 18,7% van de freelancers en ZZP-er die de afgelopen jaren een of meerdere opdrachten uitvoerden voor bemiddelingsbureaus, is er sprake van twee of meer tussenpersonen. Bijna 2% van de ZZP-ers weet niet of en hoeveel tussenpersonen er zitten tussen hen en de (eind)opdrachtgever. Het bemiddelingsbureau heeft bij 74,7% van de ZZP-ers een concurrentiebeding opgenomen in de overeenkomst, bij 20,0% nooit en 5,3% van de ZZP-ers weet niet hoe dit zit bij hun overeenkomst(en).

Marges in de ZZP-markt
11,6% van de freelancers en ZZP-ers in Nederland heeft geen idee welke marge zijn of haar bemiddelingsbureau hanteert. Een tiende van de bemiddelingsbureaus hanteert bij ZZP-opdrachten een marge van 25% of hoger, de helft (50%) een marge van 10-25% en iets meer dan een kwart (26,9%) een marge van minder dan 10%. Bijna 2% van de bureaus werkt op basis van een eenmalige fee, zonder berekening van een marge. Slechts 15,5% van de freelancers en ZZP-ers in Nederland vindt dat bemiddelingsbureaus en intermediairs een reële marge hanteren, terwijl 45,1% vindt dat zij een irreële marge hanteren.

Het bedrijfsmodel van Novia IT is opgezet door onze ervaring in de markt. Onze eigen peilingen en dit onafhankelijke onderzoek tonen aan dat de markt behoefte heeft aan transparantie en eerlijkheid.

Bron: Zipconomy